Vanaf begin jaren vijftig laste en soldeerde César (César Baldaccini) constructies uit afvalmetaal die aan fabeldieren en insecten doen denken.
Vanaf begin jaren vijftig laste en soldeerde César (César Baldaccini) constructies uit afvalmetaal die aan fabeldieren en insecten doen denken.
In de jaren vijftig maakte César hiermee vergelijkbare naaktfiguren.
Deze naakten verwijzen naar de vleselijke prototypen van Picasso en zijn door César met wrede en profanerende luciditeit tot een soort doorzeefd archaïsme misvormd. Het magisch idool wordt teruggebracht tot een synthese van vormelijke elementen die bezield wordt door een plastische kracht die uit het verscheurde of ruwe oppervlak van elk volume opspringt.
Hij bewerkte verder op gewelddadige wijze industrieel afvalmateriaal en maakt door ‘compressie’ verwarrende Neo Dada-achtige beelden die de verwoestende spanningen die de mens dagelijks in de consumptiemaatschappij ondergaat, symboliseren.
In 1966 maakte hij de serie van de ‘Duimen’: een menselijke figuur wordt door middel van verchroomde auto-onderdelen uitgebeeld.
César is vooral bekend door zijn compressies van auto’s, maar hij heeft ook compressies gemaakt van andere objecten, zoals fietsen: Compression de bicyclette . Vanaf 1967 experimenteerde hij ook met schuimplastic en glas.
Eind jaren 70 tot op het einde van zijn leven (+1997) zal hij een reeks van magistrale bronzen maken met als hoofdthema de Centaur (de strijdende mens) en de "poules": de kip als universeel thema van de vruchtbaarheid en voorplanting als contrast met het onoverkomelijke overlijden van ieder mens.
Open during holidays